Hvem er vi?

Galaxen er en integreret institution med børn i alderen 0-6 år på Amager. Vi er i alt lidt over 110 børn fordelt på tre vuggestuegrupper og fire børnehavegrupper, hvoraf to er i vores udflytter. By-børnehaven ligger på Øresundsvej, og vores udflytter, Cassiopeia, har til huse i virkelig dejlige omgivelser i Dragør i udkanten af Kongelunden. Bussen kører fra Øresundsvej klokken 8:30 og er hjemme igen klokken 16, om fredagen klokken 15:30.

Både i by-børnehaven og i udflytteren har vi fokus på natur, udeliv og science. Begge steder har vi dejlige legepladser, som vi bruger som aktivitets- og læringsrum. Det betyder, at vi bruger legepladserne både til stille aktiviteter, der kræver fordybelse - for eksempel at sidde at læse, tegne eller bygge med klodser - og til vilde lege, hvor børnene kan afprøve, hvad kroppen kan. Børnene kan for eksempel prøve kræfter med, hvor højt de kan komme op i vores klatretårn.

Indeliv og udeliv

Vi lægger vægt på, at der er sammenhæng mellem udeliv og indeliv, og vi indtænker både det kreative og science-delen, når vi tager naturen med indenfor. Det kan for eksempel være, at vi på en snevejrsdag, efter at vi har bygget en snemand, tager noget sne med ind, som vi ser smelte og blive til vand. Måske fryser vi vandet ned, så det bliver til isterninger, som vi så putter i vores drikkevand til frokosten.

Men alt det kan ikke lade sig gøre, hvis de sociale relationer ikke er gode. Derfor gør vi meget ud af at støtte børnene i at udvikle venskaber og styrke deres relationer. Det gør vi både ved at styrke det enkelte barns selvværd og i måden vi sammensætter grupper på. Vi sørger for, at det enkelte barn får små og store succesoplevelser i hverdagens rutiner for vi ved, at selvværdet vokser, når det endelig lykkes selv at få flyverdragten eller skoene på.  Når vi sammensætter grupper, sætter lege i gang og så videre, kigger vi på børnenes relationer og bygger videre på dem. Og nogle gange hjælper vi børnene med at få øje på nye kammerater.

I Galaxen er vi til for børnene - og hver dag arbejder vi for at skabe trivsel, udvikling, læring, dannelse, tryghed og ro for alle vores dejlige børn.