Hverdagen i udflytteren Cassiopeia

Vores skønne udflytterdel ligger i udkanten af Kongelunden i Dragør. Her har vi de bedste rammer for at dyrke udeliv, natur og bevægelse. Bussen kører fra Galaxen klokken 8:30, og vi er hjemme igen klokken 16:00. Om fredagen kommer bussen hjem lidt tidligere, klokken 15:30. I kan aflevere enten ved bussen fra klokken 8:15, eller hvis I har brug for at aflevere tidligere, kan I aflevere i Galaxen.

Morgen

Ligesom resten af børnene i Galaxen kan børnene i Cassiopeia blive afleveret fra klokken 6:45. Indtil klokken 7:15 kan de børn, som er sultne, få lidt morgenmad. Vi begynder at gå op i bussen klokken 8:15. Vi finder vores pladser og sætter os godt til rette, og klokken 8:30 kører vi afsted. I bussen på vej ud til Cassiopeia holder vi en slags rolig morgensamling. Vi taler om, hvad dagen byder på, og læser måske også en historie og synger en sang.

Formiddag

Bussen ankommer til Cassiopeia omkring klokken 9, og så får alle en lille morgenhapser, inden vi går i gang med dagens planlagte aktiviteter. Vi deler vi os ind i mindre grupper og fordeler os både inde og ude. Det kan være, at nogen tager på tur enten i skoven eller til stranden og undersøger ting, de ser og opdager undervejs. Vores aktiviteter følger årstiderne. Om efteråret høster vi for eksempel kartofler, som vi tager med ind på stuen og skræller og skærer i skiver, så vi kan lave pizza med dem på vores bålplads.

Frokost

Når klokken er omkring 11:30 er det tid til frokost. Børnene hjælper med at hente madvognene i køkkenet og køre dem ind på stuen, hvor de dækker bord. Vi spiser i mindre grupper, så vi har god mulighed for at få snakket sammen. Både om maden og det, vi har lavet i løbet af formiddagen. Under måltidet øser børnene selv op, smører deres egne madder, de dage vi får rugbrødsmadder, og hælder vand i koppen. Når vi er færdige med at spise, hjælper de til med at rydde af.

Eftermiddag

Efter frokosten er vi for det meste ude. Vi sætter rammerne for forskellige lege og aktiviteter, som børnene kan være med i. Men det kan også være, at de selv sætter lege i gang eller fortsætter med en særligt god leg, de var i gang med dagen før. Klokken 14 samles vi til en rolig stund og en eftermiddagssnack.

Bussen kører mod byen igen klokken 15:15 - om fredagen klokken 14:45. Efter en dag udenfor med mange aktiviteter, er det vigtigt at komme ned i gear og slappe lidt af, og derfor læser vi typisk en historie eller lytter til rolig musik på vej hjem i bussen. Vi ankommer på Øresundsvej omkring klokken 16 - om fredagen klokken 15:30.

I kan hente jeres barn ved bussen. Hvis I kommer senere, kommer jeres barn med ind i Galaxen, hvor I kan hente det.